PENGERTIAN MISTIK.
MISTIK ADALAH BERASAL DARIPADA PERKATAAN YUNANI IAITU MYSTIKOS YANG BERMAKSUD RAHSIA. MISTIK ADALAH SESUATU PEKARA YANG TIDAK DAPAT DIBUKTIKAN DENGAN LOGIK AKAL DAN SEMENTARA MISTIK JUGA ADALAH SESUATU YANG TIDAK DAPAT DIPERJELASKAN DENGAN KATA KATA ATAU PUN UNTUK DIGAMBARKAN DENGAN LUKISAN...NAMUN IANYA DAPAT DIFAHAMI OLEH SESEORANG ITU MELALUI PERASAANYA SAHAJA.
PENGERTIAN MISTIK APABILA DIKAITKAN DENGAN AGAMA YAKNI KEYAKINAN DENGAN TUHAN MELALUI LATIHAN KEROHANIAN DAN JUGA DENGAN JALAN BERIBADAT.
SURAH AL BAQARAH AYAT 45
YANG BERMAKSUD: DAN MINTALAH PERTOLONGAN KEPADA ALLAH DENGAN JALAN SABAR DAN SESUNGGUHNYA SEMBAHYANG ITU AMATLAH BERAT KECUALI KEPADA ORANG ORANG YANG KHUSHUK.
DILIHAT DARISEGI MISTIK ITU TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU MISTIK PADA KEBIASAAN BAGI ORANG ORANG YANG MENGIKUTI JALAN ALLAH DAN SEMENTARA YANG SATU LAGI ADALAH MISTIK MAGIC.
MISTIK PADA KEBIASAAN
MISTIK PADA KEBIASAAN ADALAH MISTIK YANG TANPA MEMPUNYAI KEKUATAN YANG DIDORONG OLEH SESUATU .SEBAGAIMANA DIDALAM AGAMA ISLAM AMALAN DIDALAM MENGIKUT PETUNJUK DIDALAM ILMU TASAUF YAKNI KEBERSIHAN DIPERINGKAT JIWA ATAU DALAM ERTI KATA LAIN KEBERSIHAN ROHANI...SEBAGAI CONTOH TIDAK DIRASAI KESUSAHAN OLEH SESEORANG ITU WALAUPUN SEDANG MENGHADAPI KESUSAHAN.
PEKARA DIATAS BERLAKU TIDAK DAPAT UNTUK DITUNJUKAN TETAPI DAPAT DIRASAI OLEH SESEORANG YANG MENGALAMINYA.
MISTIK MAGIC.
IANYA ADALAH MISTIK YANG DIDORONG OLEH SESUATU KEKUATAN TERTENTU DAN IANYA TERBAHAGI KEPADA DUA CABANG IAITU :-
1.CABANG YANG BENAR (ISLAM)
DIDALAM ISLAM ISTILAH MISTIK ITU ADALAH SEPERTI MUKJIZAT...KARAMAH ...MAUNAH...ISTIDRAJ DAN IRHAS.
MUKJIZAT HANYA DIANUGERAH OLEH ALLAH HANYA KEPADA NABI DAN RASUL SAHAJA...KERAMAH HANYA DIMILIKI OLEH ORANG ORANG YANG TERTENTU YAKNI KEPADA ORANG ORANG YANG HAMPIR DENGAN ALLAH...MAUNAH ADALAH PERTOLONGAN ALLAH YANG TELAH DITENTUKAN NYA SEPERTI MENURUNKAN TENTERA DARIPADA MALAIKAT DIDALAM PEPERANGAN BADAR...ISTIDRAJ ADALAH SESUATU KELEBIHAN YANG DIBERIKAN OLEH ALLAH KEPADA SESEORANG UNTUK MENAMBAHKAN LAGI KEKUFURAN SESEORANG ITU ATAU SESUATU YANG BERLAKU SECARA LUAR BIASA UNTUK MEMALUKAN SESEORANG ITU SEBAGAI CONTOH MUSAILAMAH AL KARZAB (NABI PALSU) YANG BERDOA KEPADA ALLAH MOHON DIPERBANYAKKAN AIR DIDALAM TELAGA TETAPI SETELAH IA BERDOA TIBA TIBA AIR DIDALAM TELAGA ITU DENGAN SERTA MERTA KERING DAN SEMENTARA IRHAS PULA ADALAH ANUGERAH ALLAH KEPADA NABI SEPERTI AWAN MELINDUNGINYA KETIKA PANAS.
2. CABANG DENGAN MENGGUNAKAN KHIDMAT JIN ( SIHIR ).
ADAPUN DARIPADA CABANG INI ADALAH MENGGUNAKAN KHIDMAT DARIPADA KUASA JIN DENGAN BERBAGAI ISTILAH DIGUNAKAN SEPERTI KHADAM...SANTET...SANTAU...POLONG DAN BERBAGAI BAGAI ISTILAH LAGI.
ADAPUN APA YANG INGIN DIFAHAMKAN DENGAN SEBENARNYA DISINI ADALAH APAKAH ITU KHADAM. KHADAM SEBAGAIMANA YANG SERING DIHUBUNG KAITKAN DENGAN DUNIA MISTIK ADALAH SEJENIS MAKHLUK ALLAH YANG TIDAK DAPAT DILIHAT DAN IANYA ADALAH DARI JENIS MAKHLUK JIN.
MEMOHON TERMASUK DALAM BENTUK PEMUJAAN ATAU MENGHARAPKAN SESUATU DARIPADA KHADAM ADALAH HARAM HUKUMNYA.SEBAGAI MANA FIRMAN ALLAH DALAM SURAH AL JIN AYAT 6
YANG BERMAKSUD : DAN BAHAWA SESUNGGUHNYA ADALAH AMAT SALAH PERBUATAN BEBERAPA ORANG DARI MANUSIA ...MENJAGA DAN MELINDUNG DIRINYA DENGAN MEMINTA PERTOLONGAN DARIPADA KETU KETUA DARI GOLONGAN JIN....KERANA DENGAN PERTOLONGAN ITU MEREKA MENJADIKAN GOLONGAN JIN INI BERTAMBAH SOMBONG DAN JAHAT.
HUKUM BERKHADAM
ADAPUN APA YANG INGIN DIFAHAMKAN DENGAN SEBENARNYA DISINI ADALAH APAKAH ITU KHADAM. KHADAM SEBAGAIMANA YANG SERING DIHUBUNG KAITKAN DENGAN DUNIA MISTIK ADALAH SEJENIS MAKHLUK ALLAH YANG TIDAK DAPAT DILIHAT DAN IANYA ADALAH DARI JENIS MAKHLUK JIN.
MEMOHON TERMASUK DALAM BENTUK PEMUJAAN ATAU MENGHARAPKAN SESUATU DARIPADA KHADAM ADALAH HARAM HUKUMNYA.SEBAGAI MANA FIRMAN ALLAH DALAM SURAH AL JIN AYAT 6
YANG BERMAKSUD : DAN BAHAWA SESUNGGUHNYA ADALAH AMAT SALAH PERBUATAN BEBERAPA ORANG DARI MANUSIA ...MENJAGA DAN MELINDUNG DIRINYA DENGAN MEMINTA PERTOLONGAN DARIPADA KETU KETUA DARI GOLONGAN JIN....KERANA DENGAN PERTOLONGAN ITU MEREKA MENJADIKAN GOLONGAN JIN INI BERTAMBAH SOMBONG DAN JAHAT.
DAN LAGI TELAH DIJELASKAN OLEH ALLAH DIDALAM SURAH AL JIN AYAT 21
.
YANG BERMAKSUD : KATAKANLAH LAGI...SESUNGGUHNYA AKU (JIN) TIDAK BERKUASA MENDATANGKAN SEBARANG MUDARAT DAN TIDAK JUGA BERKUASA MENDATANGKAN SEBARANG KEBAIKAN KEPADA KAMU.
DIDALAM AYAT 26 SURAH YANG SAMA ALLAH TAALA SEKALI LAGI MENERANGKAN KAN KEPADA MANUSIA DENGAN FIRMAN NYA YANG BERBUNYI ...
YANG BERMAKSUD : TUHANLAH SAHAJA YANG MENGETAHUI SEGALA PEKARA YANG GHAIB...MAKA IA TIDAK MEMBERITAHU PEKARA GHAIB YANG DIKETAHUI NYA KEPADA SESIAPA PUN.
OLEH ITU BERHATI HATI DENGAN PEKARA YANG BERKAITAN DENGAN MISTIK.HENDAKLAH BENAR BENAR MEMAHAMI AKAN JALAN SESUATU MISTIK ITU...AGAR TIDAK KITA TEJERUMUS KELEMBAH SYIRIK....ADAPUN JIKA MATI DIDALAM KEADAAN SYIRIK BERMAKNA NERAKA SELAMANYA...NANGUZUBILLAHIMINZAALIQ.
ADAPUN MISTIK INI MEMPUNYAI RANGKUMAN YANG LUAS SEHINGGA TIDAK TERJANGKAU OLEH AKAL FIKIRAN KITA.
SEBAGAI DAPAT UNTUK KITA TERUS BERHUBUNG ADD SAYA DI FACEBOOK DENGAN INI DAPAT KITA MENGERATKAN LAGI TALI UKHWAH SESAMA KITA INSHAALLAH...
SEBAGAI DAPAT UNTUK KITA TERUS BERHUBUNG ADD SAYA DI FACEBOOK DENGAN INI DAPAT KITA MENGERATKAN LAGI TALI UKHWAH SESAMA KITA INSHAALLAH...
No comments:
Post a Comment